onsdag 31 december 2014

Antastad av en vacker argentinska

Jag var ute med konsertkillen för någon dag sedan. Han var min första vän här och tog med mig på konsert när jag precis hade kommit till stan. Vi har inte setts så frekvent sen dess men tre konserter har det blivit (han är musiknörd och föreslår alltid att vi ska gå på just konserter). Första gången vi sågs blev jag lite imponerad när han hämtade upp mig med bil. Har liksom aldrig blivit upphämtad med bil för att åka till en klubb. Älskar dessutom att åka bil genom en stad på natten, lyssna på musik och kolla på allt folk. Första natten åkte vi till Bellavista som är ett ganska nedgånget bohemområde nära centrum med färgglada små hus och mycket graffiti. Här är det fullt med barer och klubbar, om man vill vara ute till fyra en måndag så är det definitivt hit man ska gå. Huvudgatan "Pio Nono" är relativt säker eftersom den nästan alltid kryllar av folk. Annat är det längre norr ut, dit vi åkte med konsertkillens stora jeep, här är det farligt att gå runt på gatorna på natten. Jag blev nästan lite exalterad när vi åkte där, det kändes så långt ifrån Sverige, farligt men ändå tryggt i bilen med låsta dörrar. Alla nedgångna hus, alla färgglada fasader som är helt gråa i natten, allt skräp på gatorna, alla gatuhundar som sover i kartonger. Det kändes som att åka runt i ett tv-spel, i någon sorts kuliss.

Nu skulle jag alltså ut med konsertkillen ännu en gång. Han hämtade upp mig med sin jeep klockan tolv (normal tid för honom att gå ut). Vi åkte till Bellavista ännu en gång, parkerade bilen, han gav pengar till en självutnämnd "bilvaktare" på gatan som ska se till så att ingen bryter sig in i bilen. Vi drack Piscola, väldigt vanlig drink här bestående av Pisco (en spritsort) och Cola. En annan känd variant är Pisco Sour som är en sötare drink med Pisco, limesaft, äggvita och sockerlag. Jag föredrar den sistnämnda. Iallafall, vi kollade på konserten och dansade sedan när en snygg mörkhårig tjej kom fram till mig, tog mig om midjan och frågade var jag kom ifrån. Till en början var det ganska trevligt, jag har typ aldrig blivit raggad på av en tjej så jag tänkte att det skulle vara ganska harmlöst. Hon kom från Argentina och gav mig diverse restips men sen blev hon alltmer närgången. "Jag vill kyssa dig" sa hon och gjorde några små försök. "Den där killen är för ful för dig", hon pekade på stackars konsertkillen. Jag försökte avvika från platsen men hon höll min arm i ett hårt tag "Du ska åka med mig hem ikväll!". Till sist lyckades jag komma loss och säga att jag skulle på toaletten och därefter började en katt och råtta-lek över hela stället där jag och konsertkillen försökte ta oss till olika utrymmen där hon inte skulle kunna hitta oss. Det slutade ändå alltid med att hon hoppade fram som gubben i lådan och började ta på mig, och vi fick försöka ta oss därifrån. Det är svårt att avhyssa en tjej, en kille hade man kunnat slå till, men inte en tjej som säger fina saker. Hur fan blir man av med henne? När vi slutligen trodde att hon lämnat stället hoppade hon fram igen och denna gång kastade hon sig över mig i en ren och skär pussattack. Jag satt med mina armar täckta över ansiktet för att skydda mig och konsertkillen ryckte in, först lite lamt, sedan lite mer. Hon slutade "Är du säker på att du ska stanna med honom?" frågade hon frustrerat och argt. Jag fick en skrattattack men fick fram ett "JA!". I någon minut stod hon kvar och såg ledsen ut innan hon slutligen gick därifrån surt.  
Jesus. Vågar jag ens åka till Argentina efter detta?


Inga kommentarer: