fredag 26 december 2014

I min bubbla

En bra grej med att jag försöker skriva här (jag ska bli bättre på det) är att det blir en push till att faktiskt göra saker, så att man har något att skriva om sen. För det är lätt att försöka stänga in sig i en sorts icke-spansktalade liten bubbla där man blir rädd för allting utanför och inte vågar utsätta sig för situationer som kan bli utmanande.

Efter snart tre veckor i stan kan jag exempelvis konstatera att i princip ingen pratar engelska i affärer, banken, i taxin, på restaurang, flygplatsen etc. Bara något så enkelt som att köpa lite mat innebär ofta att man känner sig dum när man inte förstår vad expediten frågar efter (som första gången jag skulle betala med kort och skulle förstå att jag behövde skriva mitt passnummer på kvittot varje gång).
Att ens ta sig ut ur byggnaden var till och med ett problem i början. Där jag bor stängs porten med extra grindar på kvällar och helger, grindar som måste öppnas på ett speciellt sätt. Jag förstod såklart inte instruktionerna på spanska från portvaktaren om hur jag skulle komma ut och ett förlåt, jag pratar inte så mycket spanska hade samma effekt som vanligt här - en ännu längre utläggning på spanska. Efter några gånger fick jag istället en praktisk genomgång och slapp därefter känna mig som en idiot varje gång jag skulle lämna mitt hem. Emilio heter portvaktaren för övrigt, som extraknäck säljer han oliver vid sin lilla receptionsdisk, jag köper ganska ofta så nu tycker han om mig lite mer.

Förutom ovanstående bör tilläggas: alla glor på en. Här utmärker man sig även som halvblond eftersom det inte finns så många turister, iallafall inte nordiska sådana. Uppmärksamheten är delvis trevlig (kan återkomma till det) men i vissa situationer känns det som att språkbarriären är nog, att man bara skulle vilja smälta in mer i omgivningen.

Inga kommentarer: