fredag 24 februari 2017

Holanda

Jag hyr ett rum hos en tjej från Couchsurfing i några dagar. Hon hjälper mig för övrigt ut ur den där hemska lägenheten downtown, hon läser mitt kontrakt och följer med mig till förmedlingen när jag ska försöka avsluta det hela.

Hon är snäll. Hon pratar bara spanska. Det funkar förvånansvärt bra. Jag drar mitt första skämt på spanska. Hon har varit utan jobb i ett år för att resa jorden runt. Nu ska hon skaffa ett nytt jobb men inte just precis nu för det är sommar och alla är på semester. Istället är hon hemma varje dag. Sitter och tittar på romantiska amerikanska filmer eller lyssnar på electro dance-musik. Allt med hörlurar faktiskt, och det tar jag tacksamt emot. Jag tror de första dagarna att jag ska bli galen av att aldrig få en minut för mig själv men också det går förvånansvärt bra. Hon lagar mat, jag diskar. Vi snackar mycket, ofta med hjälp av google translate. Vi går till mataffären, jag köper chips. Öppnar påsen så fort vi kommit utanför affären Como una ninja säger hon (som ett litet barn). Hon säger också att jag pratar spanska som hennes tvååriga systerdotter. Haha. Sen är det dags att dra vidare. Fortsätter Uptown...



Hamnar här. Holanda heter gatan. Åh. De första jag möter på gatan utanför är två tyskar. Det är inte ofta jag hör andra språk än spanska på gatan. Känner mig lite mindre ensam. Två gator bort ligger Calle Suecia (Sverige) och svenska ambassaden. Jag passerar en kyrka och ALLA är blonda. Blir ännu mer euforisk. Jag ska börja gå i kyrkan! Inser sen att de har kritvitt hår - de är inte blonda, de är bara väldigt gamla. Aja.

Här är byggnaderna som stora, stabila kolosser. Ofta har de uppfinningsrika detaljer, som svängda balkonger och annat som får dem att sticka ut och på utsidan av husen står arkitekten eller arkitektbyråns namn. Det är ett lugnt område, här bor många äldre. Gatorna är breda och fulla av träd. De små gräsmattorna utanför husen sköts omsorgsfullt om med vattenspridare. På de här gatorna går jag på kvällarna och sjunger med i Håkan-låtar högt. Jag kan liksom inte sluta gå när jag väl ha börjat, de är så inbjudande de här gatorna och sena kvällar är det rätt tomt på folk så jag kan sjunga.

I mitt rum kan jag se månen från min säng. Jag har en stor mjuk säng och fyra kuddar och jag sover diagonalt över sängen bara för att jag kan. Min flatmate har köpt plastblommor och nya lakan när jag kommer. Jag sover som en stock här, minst nio-tio timmar varje natt. Har en vecka kvar i det här rummet innan jag måste flytta, vill inte att den ska ta slut.

Inga kommentarer: